V jednom z našich minulých článků jsme si přiblížili, co je online marketing, jehož neodmyslitelnou součástí je placená internetová reklama. A k té si dnes řekneme něco víc. Každá značka, která chce být vidět a dosáhnout skutečných výsledků, se v současné době bez online reklamy už takřka neobejde. Zajímá vás proč? Potom pokračujte ve čtení.
Internetová reklama představuje účinný prodejní nástroj s velkým dosahem, přesným zacílením a měřitelnými výsledky. Hlavním cílem internetové reklamy je, stejně jako v případě jiných reklam, ovlivnit rozhodnutí zákazníků při výběru a nakupování produktu.
Internetová reklama je tedy jedním ze základních nástrojů online marketingu. Využívá celou řadu formátů, které jsou dnes neodmyslitelnou součástí internetového prostředí a které se neustále vyvíjejí. Způsoby předání komerčního sdělení jsou tak čím dál více nápaditější – mají například podobu virálního videa, vtipného gifu, originální infografiky, diskuzního příspěvku nebo objektivně se tvářícího článku.
Zcela zásadní výhodou internetové reklamy je to, že v naprosté většině případů platíte za výsledky, které vám reklama přinesla. Jinými slovy, platíte jen za to, kolik lidí na reklamu kliklo nebo ji shlédlo. Neplatíte tak za ty, kteří jen prošli kolem, jako je tomu třeba u billboardů v ulicích měst. Další přínosy internetové reklamy jsou hlavně tyto:
Ukázka nastavení podrobného cílení reklamy v Business Meta na Facebooku:
Reklama na internetu může mít mnoho forem a ty se mezi sebou mohou různě prolínat – jak z hlediska formátu (grafika, text, video), tak podle umístění (sociální sítě, email apod.). Typickým příkladem, který kombinuje různé formáty i kanály (blog, sociální sítě, e-mail marketing apod.) je obsahový marketing, neboli content marketing.
Typickou displejovou reklamou jsou bannery, ale patří sem i jiné grafické formáty jako pup-up okna, které přesměrují návštěvníka webové stránky, na níž se zobrazují, přímo k vám na web. Je tak asi nejznámější formou internetové reklamy.
Bannery dělíme na statické, animované a interaktivní. Reklamní bannery poskytují možnost měsíčního předplatného, partnerský program nebo platbu za jednotlivé prokliky (PPC kampaně). Rizikem jejich využití může ale být tzv. bannerová slepota, kdy návštěvník internetové stránky reklamu jednoduše přehlíží.
Ukázka bannerové reklamy na dámskou mikinu:
Textová reklama je pro návštěvníky zpravidla příjemnější, protože je nerozptyluje jako bannery. Přestože se na první pohled nemusí zdát atraktivní, textové inzeráty jsou často nejkonverznější formou reklamy (s nejvíce provedenými měřitelnými akcemi na webu). Patří sem reklama ve vyhledávačích a reklama přímo na webových stránkách.
Textová reklama na stránkách klasicky obsahuje placené nebo neplacené odkazy, které zahrnují hypertexty (odkazy na další informace) a backlinks (placený zpětný proklik od inzerenta). Textovou reklamu ve vyhledávačích umožňuje využívat například Google Ads a Seznam Sklik.
Video reklama zahrnuje především reklamní spoty v online videích na YouTube, Facebooku, Stream.cz nebo jiných online médiích. Můžete ji použít samostatně nebo spolu s televizní reklamou, která je ovšem mnohonásobně nákladnější.
Kromě finanční dostupnosti má ale video reklama i další výhody oproti televizní reklamě, konkrétně jde o přesné zacílení a detailní statistiky. Video reklama je výborným nástrojem především pro budování povědomí o značce. Zde vidíte ukázku video reklamy, která se zobrazuje před spuštěním videa na platformě Stream.cz.
E-mailovou reklamou rozumíme newslettery, obchodní sdělení, internetové časopisy, e-mailové kurzy apod., k jejichž odběru uživatelé někdy v minulosti dali souhlas, například registrací pro získání slevového kupónu nebo nákupem zboží. Touto cestou můžete potenciální a stávající zákazníky informovat o novinkách nebo zajímavých nabídkách, a dále třeba nabízet placené kurzy.
Do budoucna pro vás využívání email marketingu bude levnější než placené reklamy, ale musíte si nejprve vytvořit dostatečnou databázi prostřednictvím jiných kanálů. Tato forma reklamy je výhodná především pro e-shopy a prodejce služeb přes internet. Tady můžete vidět ukázku reklamního emailu, který uživatelé mohou obdržet po přihlášení k odběru newsletteru:
Placená propagace je v současné době neodmyslitelnou součástí všech sociálních sítí a může mít celou řadu podob – od klasických bannerů, přes propagované příspěvky na zdi až po placené reklamy ve videích. Propagace na sociálních sítích je tedy v podstatě formou obsahové reklamy, která umožňuje oslovit velké publikum za nízkou cenu, přesně zacílit reklamu a následně analyzovat výsledky.
Sociální sítě dnes fungují velmi podobně jako vyhledávače, s tím rozdílem, že na nich spousta lidí tráví mnohem více času a nabízí nepřeberné množství způsobů komunikace značky s potenciálními zákazníky. Reklamy na sociálních sítích fungují formou aukce, kdy si dopředu nastavíte rozpočet, který do reklamy chcete investovat. Tento rozpočet pak můžete kdykoli měnit.
Reklamních kanálů existuje celá řada a formátů reklam ještě mnohem více, ale nenechte se tím zbytečně zahltit a začněte od základů. Každý začínající i pokročilejší inzerent by se měl zpočátku zaměřit na dva hlavní kanály a ty co nejvíce zdokonalovat. Další kanály a typy reklam můžete začít přidávat postupně. Těmito hlavními kanály jsou internetové vyhledávače (Google a Seznam) a Facebook.
Nejdůležitějšími vyhledávači jsou pro vás Google a Seznam, dále je pak možné využít například také Yahoo nebo Bing. Reklamu ve vyhledávači poznáte podle toho, že je označena slovy „reklama“ a objevuje se zpravidla na prvních pozicích vyhledávačů, tedy nad neplacenými výsledky vyhledávání. Pokud do Googlu zadáte výraz např. „dámská mikina“, výsledek bude vypadat takto:
Jak sami vidíte, tato reklama je poměrně nenápadná a skoro splývá s ostatními výsledky nejen vizuálně, ale také obsahově. Reklama ve vyhledávačích by měla být vždy nastavena na relevantní klíčová slova, pod kterými se bude uživatelům zobrazovat. Google navíc ověřuje, že stránka, na kterou přivádí nové uživatele, opravdu odpovídá hledanému výrazu.
Za pomoci této reklamy máte tedy možnost velmi dobře se trefit do přání a potřeb zákazníků a ty jim splnit nebo vyřešit. Cena reklamy vždy závisí na míře hledanosti klíčových slov, proto se vyplácí nastavit reklamu nejen na nejhledanější výrazy, ale i na méně hledané longtailové fráze.
Na Facebooku si lidé zvykli nejen komunikovat se svými přáteli, ale také navštěvovat nejrůznější zájmové i profesní skupiny a sledovat stránky, které se specializují na různorodá témata. Díky tomu, jak se lidé na Facebooku chovají, resp. jaké stránky nebo skupiny navštěvují, co vše o sobě sdělují a jaké příspěvky upoutají jejich pozornost, můžete reklamu zacílit přesně tak, abyste se trefili do vkusu vašich potenciálních zákazníků.
Facebook má tedy obrovský reklamní potenciál. Umožňuje budování značky i vztahu se zákazníky a prodeje produktů za poměrně nízkou cenu, a to jak pro B2C i B2B marketing. Díky analytice, kterou Meta Business nabízí, můžete sledovat návratnost reklamy, slabá a silná místa reklamy a neustále ji vylepšovat, abyste dosáhli co nejlepších výsledků. Reklama na Facebooku je také velmi nenápadná a dobře zapadá do organického obsahu. Vždy je označena výrazem „sponzorováno“, jak můžete vidět na tomto obrázku:
Aby vám reklama opravdu vydělávala, musíte proniknout do logiky jednotlivých kanálů, být konzistentní, sledovat nejnovější trendy, které se neustále posouvají vpřed, a co je opravdu důležité, pochopit psychologii uživatelů internetu. Jak jsme si již řekli, návratnost investic do internetové reklamy může být opravdu výhodná, ale musíte vědět, jak na to.
Jestli se vám vše zdá moc komplikované a potřebovali byste pomoc vše správně nastavit, jednoduše tuto práci přenechte zkušeným specialistům z marketingové agentury. V naší agentuře Digiamo se vám o reklamu rádi postaráme od A do Z. Jen správně nastavená kampaň může mít výsledky.
Přesný online návod na to, jak uspět v SEO tak, abyste získali více zákazníků.
V našem e-booku najdete potřebné informace a postupy, díky kterým budete schopni pochopit, co je třeba udělat.