digiamo logo bile

Vše, co potřebujete vědět o copywritingu II: jak se stát copywriterem?

23. 11. 2022
Obsah článku

Chcete se vydat dráhou copywritera, ale nejste si jisti, co přesně taková práce obnáší? Být copywriterem znamená víc než jen psát texty. Copywriterem se také proto nestane kdokoli, kdo dobře ovládá český jazyk. My vám ale v tomto článku prozradíme, co přesně copywriter dělá, co je náplní jeho práce a jaké dovednosti k tomu potřebuje. Kromě toho vám představíme nejlepší copywriterské kurzy, blogy, magazíny i knihy, které vám pomohou stát se špičkovým copywriterem.

Kdo je copywriter?

V první řadě bychom si měli uvést na pravou míru, že copywriter není „copywrigther“, což je výraz, který pravděpodobně vznikl mylnou domněnkou, že copywriting je odvozený od slova „copyright“. Psaní textů však s označením autorského práva nemá nic společného.

Copywriter je textař, jehož prací je vytvářet online texty, se kterými se čtenáři ztotožňují, a které je podněcují k nějaké akci, nejčastěji prodeji. Psaní se může týkat obsahu webových stránek, příspěvků na blogu, popisku produktů, tvorby newsletterů nebo třeba textů reklamních bannerů a dalších placených reklam.

Copywriter ovšem není někdo, kdo perfektně ovládá český jazyk a ve škole mu celkem dobře šly slohové práce. Práce copywritera vyžaduje mnohem více než pouhé psaní bez chyb. Vyžaduje umění vystihnout slovy přesně to, co publikum potřebuje slyšet. Copywriting tak v podstatě zahrnuje kreativní až psychologickou činnost.

Co dělá copywriter?

Úkolem copywritera je prostřednictvím zajímavého textu a správně volených slov přimět čtenáře k tomu, aby se cítili dobře, a jednali požadovaným způsobem. Nesnaží se lidi manipulovat, ale dokáže se vcítit do toho, jak publikum uvažuje, co prožívá a jaké problémy řeší, a poskytuje mu nejlepší možné řešení.

Eugene Schwartz ve své knize Breakthrough Advertising shrnul práci copywritera těmito slovy: „Copywriting nemůže vyvolat touhu po produktu. Může pouze vzít naděje, sny, obavy a touhy, které již existují v srdcích milionů lidí, a zaměřit je na konkrétní produkt. To je úkol copywritera: nevytvářet touhy, ale správně je nasměrovat.“.

Co je náplní práce copywritera?

Typická pracovní náplň copywritera zahrnuje rešerši určitého tématu na internetu nebo jinde, případně vedením rozhovoru. Následuje promýšlení toho, jak nejlépe sdělit získané informace publiku s ohledem na cílovou skupinu a její problémy, potřeby nebo touhy, a jak jednotlivé myšlenky strukturovat. Dále na řadu přichází samotné psaní a úpravy textu. Čím se může copywriter konkrétně živit?

  • Psaním obsahu pro webové stránky, známé jako webový copywriting
  • Psaním článků pro webové stránky: to může zahrnovat zpracování SEO článků, blogových článků nebo také PR článků
  • Psaním popisků k produktům na webových stránkách
  • Psaním textů na sociální sítě
  • Psaním e-mailů a newsletterů
  • Psaním reklamních textů a sloganů

Každý profesionální copywriter by ovšem měl mít základní znalosti a ideálně i zkušenosti v rámci celého digitálního marketingu, s uživatelskou použitelností webu, optimalizací webu pro vyhledávače a dalšími disciplínami.

Jaké dovednosti copywriter potřebuje?

Aby byl copywriter úspěšný ve svém oboru, měl by kromě samotného psaní disponovat i jinými dovednostmi. Kvalitní copywriteři jsou zpravidla velmi zvědaví lidé, kteří dokáží nacházet příběhy takřka ve všem. Umění dobře psát tedy vyžaduje především směsici zvídavosti a houževnatosti. Měkké dovednosti (soft skills), které jsou předpokladem pro vznik kvalitních textů, zahrnují zejména:

  • Tvořivost
  • Zvědavost
  • Empatie a emoční inteligence
  • Schopnost rychlého učení s růstovým myšlením
  • Otevřenost
  • Intuice
  • Přesvědčující komunikace
  • Smysl pro humor

To ale není všechno. Kromě těchto vlastností potřebuje copywriter ovládat také dovednosti, které souvisí přímo s psaním jako takovým, tzv. tvrdé dovednosti (hard skills). Mezi ně patří hlavně:

  • Dovednosti psaní a práce se slovy
  • Perfektní znalost pravopisu, interpunkce a stylistiky
  • Výzkumné dovednosti
  • Základní znalosti strategického marketingu
  • Základní SEO dovednosti
  • Seznámení s redakčními systémy
  • Znalost digitálních publikačních platforem
  • Znalost platforem sociálních médií (Twitter, Instagram, Facebook, YouTube atd.)

Jak se stát copywriterem?

Přestože neexistuje žádná osvědčená cesta, jak se stát copywriterem, pravděpodobně nejlepším předpokladem je vzdělání v oboru reklamy a komunikace, žurnalistiky nebo literatury. Copywriterem se ale v podstatě může stát každý, kdo má perfektní češtinu, dobrý vztah k psaní a dokáže být kreativní. Právě kreativita, která tkví v umění hrát si se slovy a umět je správně použít k dosažení požadovaného účelu, je to, co odlišuje copywritery od lidí, kteří jen píší texty.

Jak začít? Pokud teprve studujete, zkuste si co nejdříve najít stáž nebo brigádu pro začínající copywritery a pokuste se získat mentora, který vám pomůže se rozvíjet. Neustále se vzdělávat v oboru je důležité, ale ještě důležitější je hodně psát. Spousta firem je ochotná dát šanci začátečníkům za předpokladu, že u nich vidí snahu na sobě pracovat a ve své práci se neustále zdokonalovat.

Pokud se vám nedaří najít si hned práci ve firmě nebo agentuře, můžete začít získávat praxi díky vašim známým. Nabídněte lidem ve svém okolí, zda nepotřebují napsat nějaké texty, které byste mohli použít do svého portfolia.

 Začínající copywriteři také často hledají drobné zakázky na tzv. online trzích s mikro-pracemi, mezi něž patří například webtrh.cz, stovkomat.cz, stomanie.cz nebo jaudelam.cz. Na těchto stránkách lidé inzerují a poptávají různé typy online prací, nejen tedy copywriting. Moc peněz si tady nejspíš nevyděláte, ale můžete tu pro začátek nasbírat nějaké zkušenosti.

Kde můžete jako copywriter hledat práci?

Výhodou práce copywritera je především to, že se může rozhodnout, v jakém odvětví by chtěl pracovat. Pokud je vám například blízká móda, nejspíš nebudete chtít psát popisky produktů pro obchod s elektronikou a naopak. Popřemýšlejte nad tím, jaká témata jsou vám blízká, jaké typy textů nejraději píšete a touto cestou se vydejte. Pro začátek toho vyzkoušejte co nejvíc, zjišťujte, co vám jde nejlépe a na to se zaměřte.

Zároveň je ale užitečné se příliš neomezovat na jeden obor nebo jeden typ copywritingu, protože byste měli mít rozhled napříč více obory, být zvídaví, mít chuť se dozvídat nové informace takřka o všem, a hlavně se neustále vzdělávat a posouvat v tom, co děláte.

Copywriter ve firmách často spolupracuje s marketérem a dalšími kreativci v rámci komunikační strategie firmy, ale není to pravidlem. Pokud se nechcete stát zaměstnancem určité společnosti, můžete pracovat pro marketingovou agenturu nebo dělat sami na sebe a získávat zakázky napřímo.

Zakázkové portály pro copywritery

Rozhodnete-li se hledat si zakázky sami, můžete využít některý z portálu pro copywritery. Počítejte ale s tím, že je zde poměrně velká konkurence a získat zakázky bez zkušeností na těchto platformách není vůbec jednoduché.

Pouhým inzerováním na těchto portálech se možná neuživíte, ale můžete tu narazit na zajímavé nabídky a třeba si zpestřit vaši stávající práci. To se může zejména v začátcích velmi hodit. Copywriteři nejčastěji využívají tyto portály:

Facebookové skupiny

V této moderní době se už takřka polovina našich životů odehrává na sociálních sítích a hledání práce nebo zakázek není výjimkou. Speciálně k tomuto účelu jsou vhodné zejména facebookové skupiny sdružující copywritery. Stačí se stát členem a sledovat poptávky, které se objeví na zdi. Stejně tak ale můžete vložit vlastní nabídku, pokud víte, co přesně nabídnout. Za návštěvu stojí tyto skupiny:

Jak a kde se vzdělávat v copywritingu?

Vzdělávat se v copywritingu, případně i marketingu a kreativním psaní, můžete (a měli byste) mnoha způsoby. Patří mezi ně absolvování kurzů, školení či workshopů, a kromě toho také čtení copywriterských blogů, magazínů, knih, sledování videí nebo poslouchání podcastů. Obsahu, který o tématech týkajících se copywritingu pojednává, existuje v současné době velké množství a neustále přibývá. Stačí si jen vybrat a být aktivní.

Kurzy a školení pro copywritery

Kurzy mají především tu výhodu, že kromě načerpaných informací z oboru získáte i zpětnou vazbu a další cenné rady do praxe. Navíc se na nich dozvíte, jak vznikají texty profesionálních copywriterů. Asi nejširší nabídku kurzů pro začínající i pokročilé copywritery nabízí agentura H1, kde si můžete vybrat kurzy přímo zaměřené například na SEO copywriting nebo na psaní e-mailové komunikace. Kromě kurzů s fyzickou účastí se můžete přihlásit také na online webinář.

Dalším kurzem, kde se s copywritingem seznámíte od základů, je šestitýdenní online kurz Copykiller, kde se naučíte obecné principy copywritingu a zjistíte, jak psát pro odlišné platformy.

Pokud se už copywritingu nějaký čas věnujete, a cítíte, že byste se potřebovali posunout dál, mohl by vás zaujmout Rozvojový kurz pro copywritery od Obsahové agentury, kde se budete moci hlouběji ponořit do své tvorby.

Svoje vlastní školení nabízejí i profesionální copywriteři jako je Pavel Šenkapoun nebo Richard Dobiáš. Je-li vám autorský styl některého ze zmíněných jmen blízký, může to pro vás být ta správná cesta. A pokud to s psaním myslíte opravdu vážně, chcete objevit vlastní styl a učit se přímo od samotného „mistra“, pak by vás mohla zajímat Škola mistrů textu Otta Bohuše.

Blogy a magazíny o copywritingu

Jak se stát dobrým copywriterem? Přece tak, že se budete učit od těch nejlepších. Získat praktické rady a tipy, které využijete při psaní, nebo se inspirovat praktickými příklady můžete právě tím, že budete pravidelně číst blogové příspěvky zkušených copywriterů, ať už přímo na jejich blozích nebo v příspěvcích do magazínů.

Blogy špičkových copywriterů se navíc vyznačují osobitým stylem, takže pro vás bude velkou inspirací už samotný způsob, jakým autoři o tématu pojednávají. Mezi nejznámější copywriterské blogy a magazíny patří:

  • Ottocopy autorem je copywriter Otto Bohuš
  • Nejlepší copywriter – autorem je copywriter Pavel Šenkapoun
  • O psaní – autorem je copywriter Richard Dobiáš
  • MaK – Blog – autorem je copywriter Marián Kábele
  • Slovotepec – autorem je copywriter Martin Šauer
  • Píšeme pro web– série článků o základních informacích o copywritingu pro magazín Interval od Marka Prokopa
  • Coppyblogger– jeden z nejznámějších zahraničních blogů o copywritingu
  • Proofreading.cz– magazín o češtině a copywritingu
  • Nielsen Norman Group – zahraniční články o psaní pro web
  • Copy Hackers– zahraniční blog plný informací, studií i experimentů
  • Men with pens– zahraničí blog, jehož autorka se zabývá psaním i obsahem jako takovým

Knihy a e-booky o copywritingu

Vydat se dráhou copywritera vyžaduje (zejména v začátcích) hodně vzdělávání v copywritingu, celkově v psaní a také v přidružených oborech. A právě četba knížek z pera zkušených copywriterů je tím nejlepším způsobem, jak začít. Knih o copywritingu prozatím nevyšlo velké množství, zejména tedy na českém trhu, i tak je ale odkud čerpat cenné informace. Přesvědčte se o tom sami v následujících dílech:

  • Pište jako copywriter (Otto Bohuš) – jedná se o trilogii vydanou jako e-book, která obsahuje všechny teoretické základy copywritingu.
  • 365 copytriků (Michaela Mužíková) – tento e-book obsahuje 365 krátkých tipů, které vám mohou přinést inspiraci, motivaci i ponaučení.
  • Web copywriting pro samouky (Pavel Šenkapoun) – zde najdete téměř vše, co potřebujete o copywritingu vědět, včetně terminologického slovníku.
  • Copywriting. Pište texty, které prodávají (kolektiv autorů agentury H1) – tato kniha nabízí přehled o odlišných copywriterských žánrech a představuje copywriting jako komplexní obor.
  • Breakthrough Advertising (Eugene Schwartz) – tato kniha je mnohými copywritery po světě považována za Bibli copywritingu. Ve své knize totiž autor učí čtenáře, jak vložit do psaní sílu přesvědčování.
  • Letting Go of the Words (Janice Ginny Redish) – ideální na úvod do copywritingu, zahrnuje konkrétní ukázky, praktické rady i zkušenosti autorky.
  • Copywriter’s Handbook (Robert W. Bly) – v této knize najdete veškeré základní informace, které potřebujete znát pro pochopení copywritingu.

Knihy, které vás posunou dál

Kdo chce dobře psát, musí hodně číst. To je vám asi celkem jasné. Pokud se ale chcete stát dobrým copywriterem a rozvíjet se, vyplatí se vědět, jaké knihy vám v tom pomohou. Kromě beletrie a knížek o copywritingu můžete proto vaši knihovnu obohatit některými z následujících děl:

  • Pište správně česky: poradna šílených korektorů (Dalibor a Petr Behúnovi)
  • Jak na sítě (Eliška Vyhnánková, Michelle Losekoot)
  • SEO – cesta k propagaci vlastního webu (David Procházka)
  • Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky (Irena Vaňková, Iva Nebeská, Lucie Saicová Římalová, Jasňa Šlédrová)
  • Smysl nesmyslu (Emanuel Frynta)
  • Slovo o slovo (Václav Havel)
  • O psaní (Stephen King)
  • Web ostrý jako břitva (Jan Řezáč)
  • O reklamě (David Oglivy)
  • Kraď jako umělec (Austin Kleon)
  • Prodávat je lidské (Daniel H. Pink)
  • Zbraně vlivu (Robert B. Cialdini)
  • Myšlení rychlé a pomalé (Daniel Kahneman)
  • Jak zaujmout hned napoprvé (Dan Heath – Chip Heath)

Jakou cestu copywritera zvolit?

To záleží především na vaší osobnosti, kariérních cílech a pracovních preferencí. Psaní na volné noze sice nabízí flexibilitu a pohodlí, ale může být náročné, pokud jde o konzistenci a finanční zázemí.

Pokud právě začínáte, může nějakou dobu trvat, než si vytvoříte svoji klientelu a životaschopný zdroj příjmů. S vášní pro psaní, odhodláním a disciplínou ale časem můžete uspět i na volné noze.

Pokud však hledáte stabilní zázemí a kariéru s potenciálem postupu, nejspíš pro vás bude atraktivnější pozice firemního copywritera nebo práce v agentuře. Než se ale rozhodnete, jakou cestou se vydat, přečtěte si více o tom, jaké typy copywritingu můžete psát.

Náš tip: Copywriting má k online marketingu mnohem blíže, než možná vůbec tušíte. V tomto článku vám proto prozradíme, jak psát přesvědčivé texty, které prodávají.

Byl pro vás tento článek přínosný? Pak ho nezapomeňte sdílet na vašich sociálních sítích, ať se o něm dozví i další čtenáři.


Obsah článku

Náš blog

Tipy a novinky z oblasti digitálního marketingu
Do blogu

Chtěli byste s námi probrat možnosti spolupráce?

Rádi vám poradíme a navrhneme možnou strategii
Spojte se s námi
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram