Marketing je o spojení s publikem ve správný čas na správném místě a s rozvojem internetu se můžete se svým publikem jednoduše spojit v digitálním prostředí díky online marketingu. Jaké jsou jeho hlavní výhody, cíle a druhy? To si probereme v tomto článku.
Marketing na internetu zahrnuje veškeré marketingové aktivity v online prostředí k propagaci značky nebo produktu. Pojímá tak širokou škálu propagačních činností od optimalizace webu pro vyhledávače, přes email marketing a placené propagace, až po dlouhodobé online spolupráce. Patří sem veškeré digitální kanály, které lze použít ke spojení s potenciálními i stávajícími zákazníky.
Vzhledem k tomu, že počet lidí, kteří tráví čas za obrazovkami, je v současnosti na historickém maximu, je online prostředí nejlepším místem pro setkání s nimi a představení vašeho produktu způsobem, který zaujme.
Jednou z nejdůležitějších výhod online marketingu je jeho dostupnost díky nízkým nákladům, což umožňuje investici do reklamy i začínajícím podnikatelům a malým firmám, kteří nedisponují velkým kapitálem.
Druhou hlavní výhodou online marketingu jsou snadno měřitelné výsledky, díky nimž lze průběžně vyhodnocovat úspěšnost reklamy, zlepšovat její efektivitu na základě toho, co pro danou značku nebo produkt funguje nejlépe, a dosahovat co nejlepších výsledků i v krátkém časovém horizontu.
Další nespornou výhodou online marketingu je přesné zacílení reklamy na konkrétní okruh uživatelů na základě mnoha kritérií. I když třeba ještě nemáte přesnou představu o vašem cílovém publiku, díky online marketingu můžete extrahovat potřebná data, na základě kterých zjistíte, jaký typ publika pro vás bude nejvýhodnější, a podle toho nastavíte reklamní kampaň.
Cíle online marketingu by měly vždy vycházet z obchodních cílů založených na obchodní strategii konkrétní společnosti. Některé cíle jsou dílčí a krátkodobé (např. získání odběratelů k newsletteru) a jiné zase dlouhodobé (vybudování důvěry zákazníků, dosažení prodejů apod.)
Stanovených marketingových cílů dosahují specialisté na online marketing prostřednictvím vhodně zvolených marketingových nástrojů, kanálů a postupů v závislosti na předem důkladně sestavené strategii. Hlavními cíli online marketingu ovšem jsou:
Členit aktivity online marketingu je možné mnoha způsoby a některé z nich se dokonce překrývají. V zásadě se ale dělí do dvou základních skupin v závislosti na tom, jaké jsou jejich cíle – a to na inbound a outbound marketing. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Stejně jako máme mnoho způsobů vyhledávání a nacházení informací v online prostředí, existuje i několik druhů online marketingu. Některé mají tendenci být úspěšnější než jiné, což je důvodem, proč se v digitálním marketingu používají nejvíce. Níže si je představíme.
Webové stránky jsou základem vaší prezentace v internetovém prostředí. Aby web plnil svůj účel, je nezbytné, aby měl uživatelsky přívětivý a responzivní design a přehlednou strukturu, která co nejvíce usnadní uživateli orientaci na webu. Optimalizace webu by proto měla probíhat v souladu s UX a UI pravidly.
Neodmyslitelnou součástí funkčního webu je také kvalitní copywriting, díky kterému získáte návštěvníkovu pozornost a efektivně ho navedete k vámi požadované akci. Funkčnost webu lze ověřit prostřednictvím analytiky, díky které zjistíte, co funguje dobře a co je na webu naopak nutné zlepšit.
Cílem SEO (Search Engine Optimization) je dostat firmu na přední pozice ve výsledcích vyhledávání (SERPu), což zvyšuje návštěvnost webových stránek společnosti. SEO zahrnuje několik prvků, od použití vhodných klíčových slov na vašem webu (on-page SEO), přes to, jakým způsobem na vás jiné webové stránky odkazují (off-page SEO), až po přívětivost a strukturu webu nebo rychlost, jakou se načítá.
Placené PPC kampaně (Pay-Per-Click – platba za proklik) patří mezi tzv. výkonnostní marketing a je jedním ze základních prvků online marketingu. Zahrnuje placené reklamy, které vidíte v horní části vyhledávačů, ty, které se zobrazují při procházení webů a také ty, jež se objevují před videy na YouTube nebo v reklamách v mobilních aplikacích. Za tuto reklamu platíte pouze ve chvíli, kdy na ni někdo klikne.
Sociální sítě jsou ideálním místem, kde můžete navázat bližší kontakt s vašimi potenciálními i stávajícími zákazníky. Marketing na sociálních sítích daleko přesahuje pouhé vytváření příspěvků a reagování na komentáře. Aby bylo úsilí na sítích účinné, musí být založené na propracované strategii a být konzistentní.
Sociální sítě, jako je Facebook, umožňují přesné zacílení na úzce definovanou skupinu lidí prostřednictvím reklamy, skrze kterou lze maximalizovat dosah a účinnost jednotlivých příspěvků. Klíčovou součástí sociálních sítí je také analytika a vylepšování strategie na základě získaných dat.
I přes efektivitu sociálních sítí je e-mail marketing stále jednou z nejúčinnějších technik online marketingu. Může být součástí obsahového marketingu a budovat vztah s potenciálními zákazníky tím, že jim bude předávat hodnotné informace. Postupem času vám tak umožní vaše publikum přeměnit na zákazníky. Patří sem například newslettery, promo e-maily, transakční e-maily nebo zvláštní nabídky.
Affiliate marketing využívají především odborníci v určitém oboru a influenceři na sociálních sítích. Získávání návštěvníků a zákazníků v tomto případě probíhá přes weby nebo jiné kanály partnerů, kteří značku nebo produkt propagují ve svém obsahu (blogovém článku, videu apod.). Výše provize pak závisí na provizním systému společnosti a počtu provedených konverzí.
Žádný marketingový specialista se samozřejmě neobejde bez několika nástrojů internetového marketingu. Tyto nástroje umožňují spravovat jednotlivé reklamy, získávat relevantní data o tom, jak si vedou marketingové kampaně, a následně je optimalizovat a zlepšovat jejich výkonnost.
Nejdůležitějšími nástroji pro řízení online marketingu jsou nástroje webové analytiky a UX, na jejichž základě lze řídit online jako celek nebo jednotlivé online kanály a řešit nejrůznější úpravy a vylepšení webu. Patří sem:
Tyto nástroje slouží k řízení a analyzování jednotlivých online kanálů a vždy jsou vázány na jeden konkrétní kanál. Používají se zejména tyto:
S organizací projektů a jednotlivých úkolů pomáhají odborníkům na marketing také nástroje projektového řízení. Jejich využití zefektivňuje mnoho činností, jako je evidování úkolů a projektů, diskutování o projektech nebo přiřazování termínů a odpovědných osob. Mezi nejvyužívanější nástroje projektového řízení patří především:
Předtím než začnete přemýšlet nad tím, jaký typ online marketingu využít pro váš business, měli byste si ujasnit vaše cíle, kterých chcete dosáhnout. Jen tak zjistíte, zda reklama plní svůj účel. Správné cíle by vždy měly být:
Dalším krokem je vymezení cílové skupiny, pro níž je váš produkt určen. Poté je možné pustit se do marketingového plánu, který bude zahrnovat přípravu, realizaci, vyhodnocení a optimalizaci.
V tomto článků jsme shrnuli vše důležité, co by začátečníci v online marketingu měli znát. Uvedené informace ale mohou být stejně tak užitečné i pro ty z vás, kteří raději svěříte online marketing pro svůj business specialistům z marketingové agentury, abyste například lépe chápali, o čem mluví.
Ať už s podnikáním teprve začínáte, chcete zlepšit povědomí o vaší značce, nebo je vaším cílem zvýšení prodeje, rozhodně byste měli zvážit spolupráci s odborníky, kteří mají hluboké znalosti a bohaté zkušenosti s online marketingem, a pomohou vám co nejefektivněji dosáhnout vašich obchodních cílů na základě důkladné analýzy, promyšlené strategie a detailně zpracovaného marketingového plánu.
V naší agentuře Digiamo si rádi vezmeme pod křídla online marketing pro váš business a postaráme se o něj od A do Z. Pokud máte nějaké další dotazy ohledně digitálního marketingu, neváhejte se na nás obrátit.
Přesný online návod na to, jak uspět v SEO tak, abyste získali více zákazníků.
V našem e-booku najdete potřebné informace a postupy, díky kterým budete schopni pochopit, co je třeba udělat.