Rychlý nástup umělé inteligence způsobil v SEO komunitě celkem poprask. A právě tomuto tématu se věnovala podstatná část přednášek letošního Restartu.
Je SEO mrtvé? Nahradí práci specialistů stroje? Jak si pomocí AI usnadnit práci a na co tyto technologii nepoužívat? To všechno (a nejen to) se řešilo na letošním SEO Restartu.
„AI rozhodně změní svět. V SEO hlavně přístup k práci.“
– Vojtěch Fiala
Celý program zahájil Honza Tichý se svým zamyšlením, kam se SEO v dalších letech bude ubírat.
Jak se dle něj obor změní a co (ne)bude fungovat?
Hodně praktickou přednášku o využití AI připravil Vojtěch Fiala z Pilulky. Doporučuji celou prezentaci projít, protože tam uvidíte konkrétní pompty pro dané příklady.
Ve zkratce: k čemu tedy umělou inteligenci používat?
Naopak není dobré používat ChatGPT ke generování textů metodou ctrl+c a ctrl+v.
Pokud hledáte inspiraci, na co všechno lze AI využít, projděte si také tuto prezentaci.
Přidávám pouze pár hlavních poznatků:
Jak si lze usnadnit práci díky použití R Studia a AI nástrojů předvedl Lukáš Kostka. Konkrétně se jednalo o ukázku toho, jak během pár kliků optimalizovat meta tagy.
Pokud vás zajímá, jak v takovém případě postupovat, doporučuji proklikat celou prezentaci a projít další přiložené podklady. Jedná se o techničtější záležitost, kterou je třeba si nejprve osvojit, ve finále vám tato dovednost může ušetřit spoustu práce a času.
„AI? Používejte hlavně to I.“
– Zdeněk Nešpor
Výsledky zajímavé studie představil Richard Klačko z agentury Taste. Cílem bylo zjistit, jaký nástroj poskytuje nejpřesnější data o hledanosti klíčových slov. Porovnány byly následující nástroje:
Pokud vás zajímá metodologie výzkumu, můžete si vše přečíst v prezentaci. A kdo je tedy vítězem? Nikdo. Každý nástroj má své klady i zápory a hodí se proto vždy na něco jiného. Marketing Miner má nejlepší našeptávač, Ahrefs je nejvhodnější pro průzkum trhu a Collabim má zase nejvíce dat.
Nástroj | Klady | Zápory |
Ahrefs | Podhodnocuje více než Collabim | Nadhodnocuje více než MM |
Marketing Miner | Nejméně nadhodnocuje Nejlepší našeptávač | Nejvíce slov s hledaností 0 Chybí data k longtail výrazům |
Collabim | Nejméně podhodnocuje Hodně dat | Clusterizuje KWs Nejvíce nadhodnocuje |
Další datová přednáška, tentokrát o nových Analytics – výhodách a nevýhodách a využití pro SEO.
Optimalizace se řeší především v souvislosti s klasickými e-shopy, ale i v případě B2B sektoru může být SEO vhodným marketingovým kanálem. Právě o tom mluvil Milan Zeman.
Jaké jsou podle něj základy úspěchu?
Na to, jaké výsledky tyto změny přinesly klientům, se můžete podívat sem.
Zajímavé nahlédnutí do toho, jaké to je dělat SEO pro jeden z největších hráčů v ČR. Jak se dělá optimalizace pro web, který má duodeciliardu stránek? Těžko. Pravděpodobně čekáte nějaké genitální technické vychytávky. Většina řešení, tady nefunguje, pomůže často papír a tužka. Více o titánských webech a SEO se dočtete tady. Prezentaci pak najdete zde.
Vašek Brynda mluvil o tom, jak jeho weby v prosinci zasáhl spam update, to ho vedlo k zamyšlení, jak k budování odkazů přistoupit jinak.
Na co se teď více zaměřuje?
Snažit se neopakovat stále stejné vzorce (příklad vzorce: vždy umisťovat 3 odkazy do článku, místo toho je tedy lepší počty odkazů měnit). Toto už dlouhodobě učí i Linki, takže na tom určitě něco bude. Je prostě důležité snažit se o co největší přirozenost. Celkově se dle Vaška bude linkbuilding v dalších letech hodně přibližovat klasickému PR.
Linki se zaměřil na to, jak Ahrefs poskytuje nepřesná data. Asi každý ví o různých machinacích s metrikou „DR“, zajímavé pak bylo povídání o tom, jakým způsobem to weby dělají.
Co tedy používat místo DR? Platí staré zlaté pravidlo…
Další zajímavou informací pro mne bylo to, že data jsou zkreslená nerovnoměrně – například údaje o návštěvnosti webu A jsou více zkreslené než údaje návštěvnosti webu B. Na tyto údaje se tedy nedá spolehnout ani při zběžném porovnání s konkurencí.
Jediná žena na podiu pojala svoji přednášku jinak než zbytek osazenstva a bylo to super zpestření.
Doporučuji si prezentaci prolistovat a zamyslet se nad přístupem k práci.
Celý program zakončila diskuze, které se zúčastnili Filip Podstavec, Marek Prokop, Pavel Ungr a Martin Pichlík. Řešila se budoucnost AI – z praktického i teoretického pohledu. Určitě pak bude zajímavé podívat se zpátky a reflektovat, jaké předpovědi se skutečně vyplnily.
Umělá inteligence jistě změní náš obor, ale jak moc uvidíme až časem. Důležité je sledovat novinky, zkoušet je a používat zdravý selský rozum.
Napsali jste shrnutí přednášek a chcete získat odkaz zdarma? Napište nám na info@digiamo.cz, rádi na vás odkážeme.
Přesný online návod na to, jak uspět v SEO tak, abyste získali více zákazníků.
V našem e-booku najdete potřebné informace a postupy, díky kterým budete schopni pochopit, co je třeba udělat.