Druhé únorové pondělí patřilo SEO. V Bratislavě totiž probíhal 2. ročník konference SEO Zraz, kam dorazilo více než 400 SEO nadšenců z celého světa (především tedy z Česka a Slovenska). V tomto článku jsme si pro vás připravili shrnutí nejdůležitějších informací, které za celý den zazněly. Pokud jste na konferenci byli určitě to pro vás bude fajn připomenutí.
Než se ale pustíme k samotnému know-how, sdělíme vám své dojmy z celé akce. SEO Zraz nás mile překvapil výbornou organizací – vše šlapalo bez problémů, navíc všichni účastníci před akcí obdrželi email plný praktických informací. Super bylo také to, že jednotlivé přednášky pokryly problematiku SEO ze všech různých úhlů – došlo na automatizaci procesů, SEO na YouTube, nebo i na link building. Agentura Basta Digital celou akci zorganizovala opravdu na úrovni.
Teď už přichází na řadu klíčové informace z jednotlivých přednášek. Pohodlně se usaďte, protože článek rozhodně paří k delším.
Důležitost čitelnosti pro SEO
Marieke van de Rakt (CEO Yoast SEO)
Proč je čitelnost důležitá?
Je důležitá pro uživatele, tím pádem i pro Google
Google se snaží porozumět textu – je v tom stále lepší (-> v budoucnu bude čitelnost ještě důležitější)
Důležitá také pro hlasové vyhledávání
Jak zlepšit čitelnost?
Nepoužívejte příliš „exact-matching keywords“
Pište tak, jak mluví vaše cílovka
Důležité jsou dobře strukturované odstavce (první věta v odstavci je nejdůležitější – řekněte v ní, o čem odstavec bude)
Pište krátké věty
Používejte „Transition words“ (příklady můžete vidět na obrázku)
Jak lépe pochopit Google penalizace
Fili Wiese
“There are no algorithmic penalties – only manual ones.”
Fili Wiese
Pár zajímavostí o Googlu a penalizacích:
Google používá mobile crawler jako primární crawler pro indexaci
Google má “spam teams” – manuálně a pomocí nástrojů kontrolují “spam leads”
“Google updates are not penalties!”
Fili Wiese
Věci, které byste (ve svém vlastním zájmu) měli dělat:
Přečtěte si Google Guidelines
Pravidelně monitorujte Google Search Console
Vyčistěte si backlink profile
Je důležité mít na paměti, že každá penalizace může být vyřešena.
Rok po Medic update a poučení do budoucna
Daniel Duriš
Daniel Duriš se podělil o své zkušenosti, jak napravoval spoušť po Medic update.
Dále také představil rady, jak se přichystat do budoucna…
Tipy, jak být připraven na další update od Googlu:
Zbavit se starých a špatných odkazů
Aktualizovat starý obsah a tvořit nový
Získávat autoritativní odkazy
Ze svého vlastního obsahu odkazovat na autoritativní osoby/weby (Wikipedie atd.)
Manuální vs automatizované SEO? -> semi-automatizace
Gábor Papp
Toto byla jedna z nejlepších přednášek celé konference – plná praktických tipů a ukázek.
Gábor Papp zdůraznil důležitosti (alespoň částečné) automatizace.
Při manuálním SEO vzniká několik problémů:
je to pomalé
větší šance dopustit se chyby
Jak na KW research?
Použít Semrush nebo Ahrefs – keyword gaps / overlaps (není ani potřeba mít u Ahrefs nejvyšší plán)
Jak na to?
Stáhnout všechna keywords konkurence
Dát to všechno do Google sheets
Optimalizujte současný obsah – On-Page Optimization
Mohu si udělat script v Google sheets a to mi řekne, zda keyword je dané stránce
Keywords si vezmu z GSC, Semrush, Ahrefs
Tvorba obsahu
Vezmu si na toto keyword prvních 5 stránek – nahrát je do tabulky
Kolik stránek obsahuje tato keywords? Vyberu jen ta KWs, která jsou 3 a více z daných 5 stránek
Zajímavé zdroje plné nápadů
o automatizaci SEO práce:
Coding is for Losers Vault – prozkoumejte i jejich Trello
Sheets for Marketers – webovky
Dlouhodobá SEO strategie
Pavel Ungr
Na čem neztrácet čas:
Stačí napsat
meta-description na ty stránky, kde jsme na 1. a 2 stránce v Googlu
Neztrácejme čas na
popiscích obrázků, které se nikde nezobrazují.
Neztrácet čas na
neindexovaných stránkách
Tyto stránky najdu
v Google Search Console.
Jak zlepšit CTR:
V Google Search Consoli najděte stránky s CTR < 1 % a pozicí < 11 a ty detailněji projít. Jejich CTR a pozici můžete zlepšit těmito způsoby:
používat emojis v titlu nebo metadescription
Pavlovi to pomohlo na jeho stránku zvýšit CTR o 10%
Používat rich snippets
Používat Featured snippets – pouze na dotazy, které jsou informační
Neindexovat veškerý content – indexovat pouze ten užitečný a konkurenceschopný (má cenu hlavně pro větší weby kvůli crawl budgetu)
Další tipy:
Sledujte veškeré důležité změny pomocí následujících nástrojů:
Celou prezentaci i s užitečnými odkazy můžete najít na pavelungr.com.
SEO strategie: Kam investovat peníze
Thomas Kloos
Thomas Kloos zdůraznil ukázal příklady rozpočtů na digitální marketing v různých případech… Také zdůraznil, že v některých případech nemá cenu lít zbytečně moc peněz do SEO (místo toho je lepší je věnovat tyto peníze jinam – PPC, social, PR atd.).
Příklad, kdy nemá smysl příliš investovat do SEO: Produkt je k ničemu (nemá žádnou funkcionalitu navíc, která by se hledala):
Neřeší žádný problém lidí, proto je těžké na něj dělat SEO!
Např: fidget spinning
V tomto případě je např. lepší reklama na sociálních sítích
Většina účastníků viděla jiné výsledky vyhledávání (personalizováno přesně pro ně)
A to i přes použití anonymního okna
Mihai uvedl jako klíčový bod při optimalizaci v kontextu personalizace:
Dostat se do povědomí zákazníků již v dřívější fázi než ve fázi nákupu a dostat lidi na naše stránky.
Příkladem může být zájezdová agentura, která bude psát články o tom, co navštívit v Peru. Pokud si člověk přečte tento jejich článek, tak Google pak špíše danému uživateli zobrazí prodejní stránku dané agentury o zájezdech do Peru.
Struktura stránky podle kategorizace klíčových slov
Tibor Peták
Přednáška o kategorizaci klíčových slov a následné tvorbě struktury webové stránky podle kategorizace.
Klasifikace KW umožňuje:
lépe strukturovat web,
vymezit kategorie a podkategorie.
Tip: Nedělejte kategorizaci velkého počtu slov manuálně – není to úplně efektivní postup…
Nejhledanější a nejobecnější fráze by měly být umístěny ve struktuře nejvýše a méně hledané pak níže.
Užitečný nástroj pro kategorizaci KW je např. Open Refine.
Jak shodit server velkého média?
Mikuláš Prokop
Jak zvednout organickou návštěvnost velkého média tak, aby z toho spadnul server?
Tady je 5 nejdůležitějších taktik od Mikuláš Prokopa:
Pohybujte se v čase – je potřeba začít se chystat alespoň půl roku dopředu před danou akcí a pak mít věci připravené. Je to konkurenční výhoda v tom, že stránka už bude zaběhnutá.
Poznejte vaše téma do detailu – co lidé hledají, jaký druh obsahu funguje, atd.. To vše ať pak můžete rychle reagovat v průběhu dané akce.
Sledujte SERP – uvidíte, jaký druh obsahu uživatelé preferují. Dívejte se na mobilní a PC SERP zvlášť – většinou se totiž liší.
Důležité dobré interní prolinkování – nezapomeňme na stránky, které již na webu máte a využijte je.
Poučte se z minulých chyb – důležitý je důkladný reporting minulých akcí.
SEO na YouTube
Alexander Rus
Co funguje na Youtube?
User satisfaction
Video optimizace – title a thumnails, dost
důležitý
Engagement
Channel authority
Jaká videa točit na YT?
Edukativní a zábavná (nejlépe obojí najednou)
Užitečné nástroje:
Evergreen Media – VidIQ (pouze na Youtube) – pro YT funguje lépe než Ahrefs
Youtube našeptávač (autocomplete je zdarma, samozřejmě je ale omezený)
E-mail (outreach) taktiky k získávání linků, které na Googlu nenajdete
Alexandra Tachalova
Alexandra Tachalova se pyšní tím, že za link nikdy nic nezaplatila. Dále také nedodržuje žádné „zaručené taktiky“ – podle ní je důležité věci měnit a přizpůsobovat
Co odlišuje efektivní
outreach od toho neefektivního?
Jak najít vhodné
partnery?
Dohledat je na Googlu s použitím pluginu (například Ahrefs plugin) a vyhodnotit počet odkazujících domén na danou stránku. Užitečnou indícií pak může být počet rostoucím odkazujících domén. Tyto weby pak budou spíše chtít spolupracovat.
Přidejte se do Facebook a LinkedIn skupin a budujte vztahy s danou komunitou.
Najděte lidi ze stejného oboru, kteří přijímají guestposting – vygooglit či použít Buzzsumo – vše dát do přehledné tabulky a začít je postupně oslovovat
Jak přesvědčit partnery k
spolupráci?
nabídnout jim zpětný odkaz
na výměnu – guest posting (získat odkazy pro partnery)
Užitečné nástroje:
Pitchbox: nástroj pro posílání a analýzu e-mailové komunikace
Hunter.io: k zjištění emailu na stránce
Buzzsumo: content marketing research tool
Content creation a link building
Venchito Tampon
Poslední prezentující dorazil až z Filipín. Ve své prezentaci pak doporučil několik link buildingových strategií:
Guest blogging
Comarketing – spolupracujte s dalšími lidmi z marketingu
Job board lists – získat odkazy ze stránek o přehledu nabídek práce
Inverted broken linkbuilding – najít stránky, které mají broken links a zároveň na ně někdo odkazuje.
Podguesting – něco jako podcast guest post
Link reclamation
To už je z konference vše. Pokud jste dočetli až sem, gratulujeme.
K ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení používáme technologie, jako jsou soubory cookie. Děláme to, abychom zlepšili zážitek z prohlížení a zobrazovali personalizované reklamy. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.