digiamo logo bile

SERP (Search Engine Results Page)

20. 2. 2023
Obsah článku

Zkratka SERP se skládá z prvních písmen anglického názvu „Search Engine Results Page“. Do češtiny tento termín můžeme přeložit jako „stránka výsledků vyhledávání“. Zajímá vás, jak vlastně SERP funguje? Pokračujte ve čtení.

SERP

Co je SERP?

„Search Engine Results Page” (SERP) je stránka internetového vyhledávače (Google, Bing, Seznam) s výsledky vyhledávání. Lidé na této stránce vyhledávají informace pomocí klíčových slov a vyhledávače jim na základě znění těchto slov připraví seznam relevantních stránek jako odpověď. V seznamu výsledků vyhledávání se nacházejí přirozené výsledky vyhledávání i placené reklamy (PPC).

Jak SERP vypadá?

SERP jednotlivých vyhledávačů se může trochu lišit, proto se zaměříme na to, jak vypadá SERP Googlu. Horní část SERPu tvoří vyhledávací pole, do kterého uživatel zadává hledaný výraz (klíčová slova), ovládací prvky, jejichž součástí jsou tlačítka pro přepínání mezi různými typy výsledků (Vše, Obrázky, Videa, Nákupy atd.) a nástroje pro filtraci: možnosti pro upřesnění výsledků (časový filtr, zeměpisná lokalizace atd.). Níže se pak zobrazují organické výsledky a výsledky placeného vyhledávání.

Placené vs organické vyhledávání

Placené a organické záznamy vypadají na Google SERPu velmi podobně. A protože vám oba typy výsledků vyhledávání mohou pomoci zvýšit návštěvnost vašeho webu, měli byste zvážit vytvoření strategie, která zahrnuje obojí.

Placené výsledky vyhledávání

Google v horní části SERPu obvykle zobrazí 4 PPC reklamy na počítači a 3 na mobilním prohlížeči. O stejné klíčové slovo pro vyhledávání však obvykle soupeří více než 4 firmy, takže Google musí navíc určit, které reklamy se zobrazí na první stránce výsledků.

Při rozhodování Google zvažuje několik faktorů: výši nabídky, kvalitu stránky, na kterou se lidé po kliknutí na vaši reklamu dostanou, kvalitu samotné reklamy a relevanci pro vyhledávání. Pokud Google usoudí, že váš web je lepší a relevantnější než konkurence, objevíte se na první stránce.

Výsledky placeného vyhledávání obsahují

  • Reklamní značku: Označení, že se jedná o placený výsledek. V Googlu se zobrazí text „sponzorováno”, který jasně sděluje uživatelům, že daný výsledek není organickým obsahem.
  • Reklamní nadpis: Název reklamy. Reklamní nadpis slouží k identifikaci reklamy a zároveň k získání pozornosti uživatele. Měl by tedy být relevantní (být odpovědí na hledaný výraz) a výstižný, aby přiměl uživatele kliknout na reklamu.
  • Reklamní popis: Stručný popis reklamy, který doplňuje reklamní nadpis a poskytuje uživatelům další informace o obsahu reklamy. Popis by měl být stručný, ale dostatečně informativní, aby uživatele zaujal a přesvědčil o kliknutí na reklamu.
  • Odkaz: Odkaz vedoucí na webovou stránku inzerenta, kde může uživatel najít další informace nebo vykonat požadovanou akci (například nákup produktu nebo registraci na webu).
Výsledky placeného vyhledávání

Organické vyhledávání a SEO

Organické výsledky vyhledávání si své místo získávají optimalizací pro vyhledávače (SEO), což je neustále se měnící sada technik, které můžete použít k tomu, aby se vaše stránky umístily výše v SERPu.

Základem SEO je kvalitní web (to zahrnuje i obsah na něm) a jeho optimalizace z hlediska relevantních klíčových slov, abyste získali dobré organické hodnocení. Google neustále vylepšuje svůj algoritmus, aby poskytoval co nejlepší výsledky, takže je důležité se neustále informovat o všech stávajících nebo plánovaných aktualizacích.

Organické výsledky vyhledávání obsahují

  • Titulek stránky (title tag): Název stránky, který se zobrazuje jako nadpis v organických výsledcích vyhledávání (stejně jako reklamní nadpis). Jeho hlavní funkcí je poskytnout uživateli informaci o obsahu stránky a pomoci mu rozhodnout se, zda je to pro něj výsledek vyhledávání relevantní. Má modrou barvu a je proklikatelný.
  • URL (Uniform Resource Locator): Adresa webové stránky, která poskytuje uživatelům informaci o tom, kde se nachází obsah stránky v rámci webu. Adresa URL by měla být krátká a popisná.
  • Meta popis (meta description): Stručný popis obsahu stránky. Meta popis by měl být informativní, zajímavý a měl by obsahovat klíčová slova, která odpovídají dotazu uživatele, aby zvýšil pravděpodobnost kliknutí.
  • Další odkazy na podstránky: Někdy se mohou zobrazovat další odkazy pod popisem, například pokud uživatel hledá přesnou doménu nebo obchodní značku.
Výsledky organického vyhledávání

Další prvky organického vyhledávání v SERPu

Vyhledávací snippety (úryvky)

Vyhledávací snippety jsou zvýrazněné výňatky webových stránek z obsahu, které mohou obsahovat odpověď na otázku uživatele. Mohou mít podobu nejen textu, ale také obrázku nebo videa. Snippety jsou vybrány algoritmem vyhledávače na základě relevance k dotazu uživatele. Jejich cílem je poskytnout uživateli rychlý náhled na obsah stránky a pomoci mu rozhodnout se, zda kliknout na daný odkaz. Může vypadat například takto:

Vyhledávací snippety

Knowledge panel (panel znalostí)

Panel znalostí se zobrazuje v pravé straně SERPu, když hledáte informace o nějaké entitě (např. známé osobě, místě apod.), které jsou uloženy v databázi znalostí (Knowledge graph). Jediný panel znalostí tedy obsahuje informace z více různých zdrojů. Často se zobrazují přidružené obrázky, textový popis, seznam faktů či odkazy na další informace.

Může vypadat například takto:

Panel znalostí

nebo takto:

Knowledge panel

Local Pack (mapa a seznam firem z okolí)

Local Pack nabízí informace o okolních firmách a organizacích vedle vložené mapy z Google Map. Local Packy se zobrazují pro vyhledávací dotazy, které se mohou týkat místní potřeby. Přirozeně tedy poskytují různé výsledky v závislosti na tom, kde se uživatel nachází. Uvidíte je v horní části SERPu.

Pokud se zrovna nacházíte například ve Vietnamu a hledáte ve svém okolí „bowling“, zobrazí se vám tento výsledek:

Local pack

Google flights

Při vyhledávání informací o letech na Google se obvykle zobrazují výsledky prostřednictvím funkce Google Flights. Tyto výsledky bývají interaktivní a umožňují uživatelům snadněji procházet dostupné možnosti, jako například v případě zadaného dotazu „lety new york praha”:

Google flights

Výsledky nákupů

Výsledky nákupů Google vypadají velmi podobně jako reklamy v Nákupech Google. Organické výsledky nákupů jsou ale neplacené a obvykle se zobrazují jako kolotoč produktů, kterými můžete procházet. Mohou být zobrazeny kdekoli v hlavním SERPu (tedy ne nutně v horní části) a mohou obsahovat:

  • Obrázek produktu
  • Název a značku produktu
  • Prodejce
  • Cenu
  • Průměrné hodnocení

Pokud do Googlu zadáte například výraz „kniha hry o trůny“, zobrazí se vám následující výsledky:

Výsledky nákupů

Video výsledky

Video výsledky jsou jednoduše náhledy videí v SERPu, která obvykle pocházejí z YouTube. Google nabízí video výsledky například jako odpovědi na hledané dotazy typu „jak“. Pokud třeba zadáte do vyhledávače výraz „jak vybělit bílé boty“, mohou se vám zobrazit tyto výsledky:

Video výsledky

Přímé odpovědi

Přímé odpovědi představují krátkou informaci v horní části SERPu. Mohou se zobrazit, když se Google domnívá, že váš dotaz je jednoduchá otázka, jako když například hledáte „kdy je Velký pátek“:

Přímé odpovědi Google

Hlavní události (Top Stories)

Hlavní události zobrazují relevantní články ze zpráv v Google. U dotazů, které se zjevně týkají novinek, se funkce Top Stories obvykle zobrazuje v horní části SERPu, zatímco u jiných, méně aktuálních dotazů se mohou ukázat o něco níž. Tady je třeba náhled výsledků pro dotaz „prezidentské volby na slovensku“:

Hlavní události (Top Stories)

Jak sami vidíte, stránky s výsledky vyhledávání se mohou drasticky měnit podle klíčového slova a toho, co uživatelé v dané zemi pod daným výrazem nejčastěji hledají. Když nyní chápete, co je SERP a jak funguje, můžete udělat další krok správnou optimalizací webu pro vyhledávače a zacílením placené reklamy na relevantní uživatele.

Obsah článku

SEO je důležitá součást propagace

Nechcete nic nechat náhodě?
Svěřte svůj web do rukou našim odborníkům

Náš blog

Tipy a novinky z oblasti digitálního marketingu
Do blogu

Chtěli byste s námi probrat možnosti spolupráce?

Rádi vám poradíme a navrhneme možnou strategii
Spojte se s námi
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram