Celodenní konference Social Restart zaměřená na marketing sociálních sítí se tento rok konala v útulných prostorách pražského kina Dlabačov. Na pódiu se tak během dne vystřídalo hned několik zkušených přednášejících, kteří s účastníky sdíleli své know-how a mnoho dalších zajímavých vhledů a poznatků do světa propagace na sociálních sítí. Připravili jsme si pro Vás souhrn toho nejdůležitějšího.
Příběh Dolleru & jejich komunity
Program započal vhledem do vytváření komunity na sociálních sítích v rámci již dobře známého projektu Doller, který si získal srdce všech, kteří si oblíbili motivační (a kreativní) diáře.
Doller začal jako malý projekt na Startovači, ze kterého následně i pomocí komunity na sociálních sítích vytvořili jeden z nejprodávanějších diářů na českém trhu. Zde je pár doporučení, které zakladatel Honza Emler sdílel s publikem, a které by mohly posloužit jako pomocné úkony pro získání (nejen) kvalitní a aktivní komunity na Facebooku:
Vytvoření skupiny – pokud se jedná o produkt, o kterém si jeho uživatelé mohou sdílet informace, je Facebook skupina jedna z možností, jak podpořit vznik aktivní komunity. Lidé si pak následně mohou například porovnávat, jak produkt uzpůsobili svým potřebám (v případě deníku), témata ale mohou být téměř jakákoliv – jaké podcasty či knihy právě čtou, tipy na výlety – ať už jsou jakákoliv, spojuje je Váš produkt.
Ptejte se na názory Vašich zákazníků – komunikujte s lidmi a berte jejich názor jako cennou zpětnou vazbu. Získáte si tak důvěru a přiblížíte si tak potřeby Vašich klientů.
Komunita se Vám odvděčí – zákazníci, kterým nasloucháte aaktivně je zapojujete například i do procesu výroby (jakou barvu diáře byste si přáli na příští rok apod.) se Vám následně mohou tito zákazníci odměnit – a to například i v nedávné Covidové době, která byla pro menší projekty finančně náročná.
Jak se dělá marketing pro generaci Z
Čím dál více firem se poslední roky musí zaměřovat na to, aby svůj produkt začala prezentovat také mladší generaci a neztratila tak potenciální klienty. Humorem i cennými radami měl přednášku o tomto tématu nabitou kreativní ředitel Jiří Mrakvart.
Zde pár poznatků, které jste možná sami nevěděli a které je důležité brát v potaz:
První věc, kterou si musíme při plánování uvědomit je, že hlavní platformou, kde můžeme generaci Z oslovit, je TikTok (61 %). Na druhém místě je poté Snapchat (58 %) a až na třetím Instagram (56 %). Pro zajímavost: Reddit (30 %) je na čtvrtém místě a například v Česku momentálně využívaný BeReal má pouze 15 %.
Nevyužívejte pouze jednu síť, kde si myslíte, že zasáhnete většinu cílové skupiny – vyberte si dvě až tři platformy, kde budete komunikovat takovým způsobem, jak je tato generace zvyklá.
Jestli se s touto generací něco nepojí, je to loajalita – 62 % jich zvažuje i konkurenci, i když mají svou oblíbenou značku.
Pokud je chcete zaujmout, je třeba se začít zapojovat do reálných problémů, které tuto generaci pálí – ekologie, lidská práva…
Vytvářejte obsah, který je autentický, ne který je perfektní.
Jak získávat zákazníky díky profilového trychtýře na Instagramu?
Karolína Kachyňová nezískává své zákazníky prostřednictvím e-mailingu či jiných méně efektivních taktik – 100 % svých klientů nachází na sociálních sítích. Zajímavé poznatky z přednášky o tom, jak se ji to daří a co učí své klienty Vám nyní představíme.
Co je to profilový trychtýř?
Profilový trychtýř vychází ze základů nákupního trychtýře – znázorňuje cestu zákazníka od momentu, kdy se setká s naší značkou až po provedení nákupu.
Pokud se do našeho profilového trychtýře dostanou potenciální zákazníci, nastanou dvě situace:
Zákazník provede nákup hned jakmile se dostane na naši stránku
Stane se sledujícím našeho kvalitního obsahu a k nákupu dojde do několika týdnů
Profilový trychtýř na Instagramu
Pro vytvoření profilového trychtýře na profilu instagramu je účet třeba chápat jako takovou prodejní landing page. Každá taková landing page má své důležité prvky, které zákazníka pomalu posunují k zásadnímu rozhodnutí – nákupu. Tyto elementy na instagramovém profilu jsou: profilová fotka, název, bio, odkaz, výběry ze stories a poté samotný feed.
Profilová fotka – doporučuje se fotka obličeje, pokud možno s úsměvem s barevným pozadí. Tato kontrastní kombinace zajistí, že bude fotka následně lépe viditelná v samotném feedu potenciálních klientů.
Název profilu – ten by měl obsahovat zaměření konkrétního profilu, ne pouze jméno vlastníka.
Bio – mělo by obsahovat popis (celými větami) toho, co děláme a poté jasnou výzvu k akci (CTA).
Odkaz – pod biem bychom měli umístit odkaz na naši webovou stránku či další sociální sítě. Pro více odkazů je možné využít rozcestník.
Výběry ze stories – ty bychom měli chápat jako způsob, jak budovat důvěru či autoritu ke značce. Možné je zde zapojit také recenze našich služeb či produktu.
Obsah profilu – zaměřme se na dva úkoly, které bychom měli splnit – publikum bychom měli buď vzdělávat nebo bavit. Nesnažme se zákazníka do nákupu nutit a tvořit prvoplánový propagační obsah.
Tip: Snažme se v publikaci příspěvků udržovat určitý řád – například týdenní plán, kdy v pondělí a středu přidáme návod či tip a v pátek stories, které sledující pobaví.
Jak vypadá úspěšný příspěvky?
Elementy úspěšného Instagramového příspěvku si můžeme rozdělit do jednotlivých kategorií:
Hook – na titulku bychom si měli dát velmi záležet, 80 % lidí čte pouze tuto část příspěvku, a tak zde máme největší šanci zaujmout, aby se následně zákazníci dostali k dalšímu obsahu příspěvku. Prvky, které můžeme využít jsou například zapojení číslovek nebo tzv. cliffhanger.
Hodnota – jak jsme již zmínili, příspěvky by měly buďto bavit nebo vzdělávat – ideálně však obojí.
CTA 1 – neboli primární výzva k akci by měla obsahovat to, co od zákazníka chcete, aby udělal (nákup produktu, objednání služeb apod.).
CTA 2 – sekundární výzvou žádáte o zapojení potenciálního klienta – sdílejte, lajkujte, uložte si ho na později apod. Tímto CTA můžeme zvýšit pravděpodobnost, že se příspěvek dostane k co nejvíce lidem.
Hashtagy – do příspěvků bychom měli také zapojit hashtagy spojené s tématem příspěvku.
Linkedin v marketingovém mixu
Každý pátý Čech má svůj profil na Linkedinu. Celkově zde můžeme napočítat na 875 miliónů členů po celém světě a 4 z 5 těchto zaregistrovaných uživatelů je schopno řídit obchodní rozhodnutí ve firmách, ve kterých působí. I tak je ale Linkedin pro mnohé podniky těžkým oříškem či ani nepřemýšlí nad jeho využitím. Ještě jste nevyzkoušeli Linkedin nebo jste doteď neměli úspěch? Třeba Vás tyto informace přesvědčí o opaku.
Má to cenu:
Linkedin stále roste – tvorba obsahu vzrostla od roku 2020 o 60 %
40 % B2B marketérů by označilo Linkedin za nejlepší platformu pro získávání kvalitních leadů
Generuje 80 % B2B leadů ze všech sociálních sítí
Na základě zaregistrovaných uživatelů (v roce 2022) se na Linkedinu nejčastěji objevují tato odvětví:
Výroba (manufacturing) – 210.000
Hi Tech – 160.000
Corp Services – 120.000
Finance – 110.000
Media – 71.000
Linkedin má jako sociální síť jednu velkou výhodu:
Lidé komunikují s lidmi
Lidé se propojují s lidmi
Lidé následně důvěřují lidem – z tohoto důvodu se doporučujeme ne až tak soustředit na profil samotné firmy, ale na konkrétního člověka (převážně majitele), který je její součástí – tedy ambasadora.
Co je to ambasadoring?
Ambasador by měl být někdo, kdo má s Vaší firmou vztah a nejlépe je její součástí. Tento člověk si následně začne budovat svou osobní značku ve stínu Vaší firmy a začne navazovat spojení s potenciálními klienty. Tito klienti, kteří si k němu vybudují následně vztah pak bude „předávat“ firmě.
Na závěr
Konference se tento rok zaměřovala jak na oslovení nových generací, tak poukázala na nové nástroje a platformy, které můžeme pro svou propagaci využít. Do příštího roku doufáme ve stejně informacemi nabitý a příjemně strávený den ve znamení Social Restartu.
K ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení používáme technologie, jako jsou soubory cookie. Děláme to, abychom zlepšili zážitek z prohlížení a zobrazovali personalizované reklamy. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.